fbpx

paniek!

Wij ondernemers zijn in paniek!

social media en de paniek stand

Of je nou zoals ik zzp’er of mkb’er bent, ondernemers zijn druk bezig met een noodplan. Als we die al hebben.

Ik wil je graag laten weten wat mij momenteel opvalt in de online marketing.

  • Social media wordt massaal gebruikt door ondernemers om consumenten te laten weten of ze wel of niet geopend zijn.
  • Mijn mailbox ontploft werkelijk elke dag met mail van bedrijven met aanbiedingen.
  • Ik lees ook veel acties op social media van de burgers om lokale ondernemers te helpen. Een voorbeeld: bestel je avond maaltijd bij een lokaal restaurant, zij gaan bezorgen of je mag afhalen. 
  • Maar wat mij het meeste opvalt is dat ondernemers op social media in paniek veel berichten posten gericht op verkoop.

Ik zie advertenties voorbij komen waarvan de doelgroep echter lijkt te ontbreken. Bijvoorbeeld: Een vrouw van in de vijftig met volwassen kinderen zit niet te wachten op een reclame boodschap van kinderschoenen. Daar gaat deze schoenenwinkel echt geen kinderschoenen aan verkopen.

Of  een online fitnessprogramma aanbieden aan een oudere doelgroep die vaak niet eens weten wat überhaupt een online programma is.

Het idee van reclame maken is uiteraard een goed idee en daar moet je ook zeker in investeren. Maar probeer wel je doelgroep daarmee te raken. Op social media kunnen we juist zo goed onze doelgroepen instellen. Als je dus kinderschoenen wilt verkopen richt je dan bijvoorbeeld op vrouwen in de leeftijd van twintig tot veertig jaar. Geef die ene euro uit met adverteren waar je doelgroep zit! En gebruik ook in tijden van crisis een strategie. Lukraak schieten is je geld wegspoelen door een putje.

Ik snap de reacties van ondernemers want je wilt het hoofd boven water houden. Maar zorg alsjeblieft dat je niet te pusherig overkomt op social media. Want als jij alleen maar probeert te verkopen dan word dat irritant. 

Ik heb klanten die nu als een speer gaan met social media adverteren. Waarom? Ze adverteren gericht op hun doelgroep en bezitten een dienst die goed uitkomt bij de thuiszittende consument. De consument zit nu heel veel op social media! Opzoek naar nieuws over het Corona virus, contact zoeken met vrienden en familie.

Kortom de mensen zitten nu enorm veel op social media. Voor jou als ondernemer een kans om daar gebruik van te maken.

Alles samengevat: Wees zichtbaar maar blijf wel dicht bij je zelf. En investeer in de juiste zichtbaarheid dan in de paniek stand geld uitgeven aan een doelgroep loze advertentiecampagne.

Iedere ondernemer sterkte in deze lastige situatie.

Ondernemende groet,

Annika de Best

 

Ps.
Ik kan je helpen bij je strategie, en het inzetten van de juiste advertenties.

Ps.2
Heb je hulp nodig bij het online inrichten van je bedrijf? Ook daar kan ik je bij helpen. Ik werk al jaren geheel online en weet precies hoe je dat moet doen.